דבר אל העצים

דבר אל העצים

 

כמה פעמים פנינו אל מישהו והרגשנו שאנחנו מדברים אל העצים. כן גם כשדברנו אל ילדינו הצעירים או המתבגרים הרגשנו שאין תגובה מצדם כאילו דברנו אליהם בשפה זרה, שפה שרק העצים מבינים. מצב מגוחך עד בלתי אפשרי. אז זהו אפשר ללמוד לדבר אל העצים ומעבר לכך אפשר ללמד את העצים לדבר אלינו. הנגר יודע ומכיר את שפת העצים ובחוג נגרות נלמדת השפה המיוחדת הזו ונוצרת התקשורת הייחודית שבין עבודת הכפיים של האומן בעל המלאכה, לבין העץ.

 

העץ הוא אחד מחומרי הגלם הראשונים בהיסטוריה האנושית שבני האדם למדו להפיק ממנו תועלת. הסקת אש, בנית בתים וריהוט ובהמשך כלי נוי ואומנות. הנגרות היא מקצוע עיבוד עץ ומוצריו למוצרים שימושים לאדם. עבודת הנגרות המסורתית נעשית בעזרת כלי עבודה כגון: פטיש, מסור, אזמל, מקצועה ועוד והיא משלבת עבודת כפים, יצירה ואומנות. כיום, העיסוק בנגרות מסורתית הוא נחלת האמנים והחובבנים אך המציאות מלמדת שרבים מהם מתמקצעים, למודים לדבר אל העצים והופכים את הנגרות למקצוע ולמקור פרנסה.

 

חוגי הנגרות לילדים בעידן האינטרנט, המדיה והמחשבים חשיבות רבה. הם מאפשרים לילדים הצצה לעולם מלאכת הכפים(יש ויאמרו עולם הולך ונעלם), לעשייה היצירתית המשלבת דמיון, מעשיות ומיומנויות בסיסיות. בחוגי הנגרות ילמדו הילדים נושאים כמו: תכנון המוצר, שרטוט וציור. מדידות וחישובים. יסודות בגיאומטריה. שליטה טובה וגישה נכונה לנושאים אלה תאפשר להם בהמשך דרכם לגשת בביטחון לפרויקטים מורכבים. הכרת סוגי העץ, טכניקות עבודה בעץ ניסור, ליטוש, צביעה וציור על גבי עץ. בנוסף לכל אלה, יפתחו הילדים יכולת ריכוז והקשבה. סבלנות וסדר. הילדים ילמדו כי כלי עבודה וסביבת עבודה עלולים להיות מסוכנים ויש לנהוג בהם בזהירות ובאחריות. הם יפנימו את משמעות הרגלי עבודה בטיחותיים ויבינו את הדיבור אל העצים -שמשמעותו -יש להיות ערניים לסביבה ולהגיב לסובבים אותם.

 

חוגי הנגרות הם למעשה כיתות אומן. הם מתנהלים בדרך כלל בצורת סדנה בקבוצות לימוד קטנות, בסביבה עבודה שקטה המתחייבת מעצם העבודה בכלים חדים כמו פטיש, אזמל ומסור. על האווירה השקיטה מקפיד המורה הנגר וזאת כדי לשמור על בטיחותם וביטחונם של הילדים וכדי ללמדם הרגלי עבודה נכונים. בנוסף, קיים משהו מאוד מעורר השראה והתרוממות רוח בעבודה עם עץ. לגעת בעץ, להרגיש את הסיבים שלו, להקשיב לו בזמן העבודה, לא ללכת נגדו, לדבר אל העץ ולגלות כי העץ יודע להשיב טובה, בדרכו שלו בדרך החומר. הילד לומד תוך כדי תנועה להפעיל את הכוח הרצוי והמתאים על העץ. הוא לומד את מגבלות הכוח וחשיבות העדינות וההקשבה. הילדים עובדים על פרויקט אישי המאפשר להם להתנסות בכל שלבי היצירה החל משרטוט ובניית תכנית עבודה ועד לקבלת מוצר המוגמר. הילדים מנגרים ויוצרים עבודות עץ חדשות או משקמים רהיט ישן ובתום הקורס הם זוכים לקחת את מלאכת הנגרות הביתה.

 


Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: